måndag 8 juni 2009

Trädgårdsföreningen i Göteborg är vackrast


I GöteborgsPosten kan man läsa, Vilken park är vackrast?

Här kan du rösta

Jag visar här mitt bidrag till vilken park jag gillar bäst, nämligen Trädgårdsföreningen i Göteborg


Ett Trädgårdsföreningen i höstskrud

Vi parkerade cyklarna och vandrade runt i det höstfagra

Trädgårdsföreningen



I love Göteborg

kan du läsa följande
om

Trädgårdsföreningen

Adress: Mittemot Stora Teatern i centrum (nära Avenyn)

Historia
Trädgårdsföreningen i Göteborg stod klar 1842 och blev bakom murar och galler en liten lustgård i vår stad. Den kallades för den romantiska parken när den byggdes.

Parken
I Trädgårdsföreningen hittar ni grönska med vackra träd, enskilda "rum" för lite vila, restaurang, cafe, fontäner m.m.



Jag fotade för brinnande livet

Ljung



Jordgubbarna var nästan mogna, trots att det var i mitten på oktober




Här går stigen längs kanalen

Längst bak i bild ser du Skanskaskrapan, i folkmun kallas den Läppstiftet. Framför ser du Centralstationen.

så här skriver Wikipedia om Läppstiftet

Skanskaskrapan, Läppstiftet eller Vattenståndet är populära benämningar på en 22 våningar (86 meter) hög röd- och vitrandig skyskrapa vid Göta älv nära Barken Viking och Göta Älvbron i centrala Göteborg. Det officiella namnet är egentligen Lilla Bommen efter byggnadens geografiska plats, Lilla Bommen, men det namnet är mindre känt.

Så här vackert speglade sej husen i vattnet på andra sidan kanalen


Här står en fågel och torkar sina vingar efter sitt dopp i det blå

Här är Kungsportsbron under bron kan du se en Paddanbåt, ligga och vila

Hos Wikipedia kan du läsa följande om bron

Kungsportsbron, är en bro i centrala Göteborg, som förbinder Kungsportsavenyn med Kungsportsplatsen. Bron har sitt namn efter Kungsporten, en stadsport som revs 1839. Den ritades av arkitekten Eugen Thorburn i italiensk renässansstil och invigdes den 14 augusti 1901 av kung Oscar II

Detta var lite bilder från Trädgårdsföreningen.

Krama om varandra och lev väl

Solvarma kramar från Irene


http://intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Rosebud Collection sa...

Beautiful pictures..When I saw you taking a picture of the flowers..that is the way I do it. I chase bees around and try to get their pictures on a flower..One day, they will sting me. Ha,ha..I try talking nice and soft to them, so they know I won't hurt them..

Anette sa...

Hej Irene!
Jag var ju på trädgårdsförening förra sommar och kan nog bara hålla med! Mycket vackert på ganska liten yta. Nu har jag ju i ärlighetens namn inte varit i så hemskt många parker i Göteborg.....
Finns alla trädgårdar som byggde upp till Göteborgs lustgårdar kvar. Det var när jag var där och tittade som jag fick inspiration till mitt lilla woodland.
Ha det så gott! /kram Anette

Mimmi sa...

Ja jag får väll säga --woow vilka underbara bilder och så himla fint det var och den bilden på fågeln som står och torkar sig var så gullig . Det var väldigt mycket vackert där .. i alla fall enligt dina bilder :)
den första bilden föll jag för .. den såg så himla romantiskt ut :)
ha en fin kväll
kram

Polargrevinnan sa...

Som vanligt jättefina bilder. Jag har aldrig varit i Trädgårdsföreningen på hösten, blir kanske i år.
Vi åker till Helsingborg sommar, där Fredriksdals rosenträdgård är min favorit. Hoppas det blir några bilder. Jag är bara en amatör, men det är roligt med foton.
Ha det så bra. Kram Viola

Synnøve. sa...

Godförmiddag på dig.
Här var det vackra bilder på rad og rekke.
Visst är det vackert i Göteborg.
Men det är så länge sen jag var där nu så jag skulle inte hitta i stan. Nordstan finner jag. Det är väl allt tror jag.

Ang brödet. Jag har heller ingen maskin. Utan blandar degen i stor tupperware bunke. Den ska inte jäsa i bunken utan da har upp den på bakbordet. Delar den i fyra delar. Jobbar ihop degen och placerar de i varsin form. Så skjuss in kylen för att jäsa i 8-10 timmar. sen in i ugnen för att gräddas i 45 minuter. Två formar åt gången.
Så det är faktiskt inte så tungt. Jag trodde det första gången jag gjorde dom med.
Så blir de jättegoa...

Nu ska jag ut och hämta posten. Med kamera, hund och en påse. Ska bort till grannen och fråga om jag får stjäla 40-50 blomklasar av syren. Ska koka saft....

återkommer med resultatet hehe...
Ha en bra dag nu.
Kramen Synne.

Bibban sa...

Härliga bilder igen..jag hann inte så mycket i göteborg..åkte med ambulansen till sahlgrenska, tillbringade hela dagen där, sen hem igen. Mem snart kommer vi och ser oss runt lite mera.
Kram Bibban

a-k sa...

Trädgårdsföreningen är underbart har köpt säsongskort i år, men på min lista ligger trots allt Botaniska ett snäpp högre.

a-k sa...

Glömde ju att säga att jag tycker skarvarna är så fina när dom sitter och torkar sina vingar så.

Ingrid E sa...

Ja Trägårn är en favorit även här, Botan får dock oftast besök av mig. Så välskött o vacker. Tror Botan får min röst.