lördag 17 juli 2010

Asperö en ö i Göteborgs södra skärgård

I fredags den 16 juli tog vi skärgårdsbåten vid Saltholmen i Göteborg och åkte ut till Asperö för att fota denna lilla skärgårdsö.

T
idtabell för båtarna finner du om du TRYCKER HÄR!

I Wikipedia står det att Asperö är den första hållplatsen med färjan från Saltholmen till Brännö eller Donsö. På Asperö ligger en mindre badplats med bryggor, kiosk och omklädningsrum.

Vi tog till vänster vid skylten

och följde en liten sandväg

vid stigens kant växte det smultron

en släkting till blåklockan

fågelholken väntade på sina invånare

bitvis såg vi havet, nej dom krockade inte med varandra, bara en synvilla

det var underbara vyer med både grönt och silverglittrande blått

när vi lämnade naturstigen kom vi fram till ett fiskeläger där nät och hummertinor låg redo. I bakgrunden skymtar du Brännö men den ön ber jag att få återkomma till

när vi så gick på en annan naturstig för att ta oss till Asperö östra, där båten utgick ifrån, såg vi en liten damm

med de mest underbara näckrosor


Väl framme vid kajen var det bara att slå sig ner och invänta skärgårdsbåten som tog oss vidare till Styrsö som jag visar dig i ett annat inlägg. Jag har dock gjort ett tidigare inlägg om Styrsö, som du kan läsa om du TRYCKER HÄR!

In Deutsch kannst du mehr lesen über Asperö

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

11 kommentarer:

cat sa...

Vilka underbara sommarbilder :)
Välkommen tillbaka till Göteborg

Rosebud Collection sa...

Beautiful pictures, like always..
Everything looks lovely..
How are you my dear friend?
Hope all is well..
Have a great week..xoxohugs Rosebud/Carolyn

Hannele på Hisingen sa...

Fina bilder, där har jag varit några gånger på besök.

sebi_2569 sa...

nice photo; congratulations

Cecilia Artista sa...

Så härligt att åka runt i den göteborgska skärgården! Jag förstår att du njuter både av den och den vackra sommaren!

R # B E R T sa...

Hejhej! Har läst din blogg lite och den är jättebra! :) Keep up the good work! :) Allt fint med dig förhoppningsvis? :)

PS. Glöm inte kommentera den nya designen! :D

LissenTo sa...

Oh vad ditt Göteborg ser ljuvligt ut.

Jag hoppas att det är så fint väder någon gång jag är i Göteborg och att dottern vill åka med mej till Saltholmen och någon skärgårdsö.

Ha det så gott. //Lissen

oumberligating sa...

Nu gör jag det igen.....det mest "förbjudna av allt", använder samma rader till flera bloggare.
Gjorde det förra sommaren, många blev sura och hörde av sig, fast ändå så blev det just den effekten jag vill uppnå, att få igång skrivandet igen hos "polare ifrån förr"! Ja, sanningens namn så skickade jag samma rader till några "färskingar" också!
Det fungerade faktiskt, sedan fick jag självklart be alla personligen om ursäkt för mitt opersonliga tilltag, men då blev de ju just så personligt som jag ville ifrån början, fast lite bakvänt, men i Krig, kärlek och bloggande är ju allt tillåtet!
När man dessutom har en av Sveriges trevligaste bloggar så måste ju alla få veta det och har folk "sommnat" så får man väl väcka de som gått in i något vad man kunde kalla "bloggslummer"!
Nej, blogga är ingen liten mysig fritidssysselsättning som man kan pyssla med hur som helst inte, att blogga är ett kall ett slags mission! Inget för veklingar med andra ord!
Eller som i mitt fall ett "gift" eller "opium" väl själv!
Känner du att du blir upprörd över dessa kanske lite opersonliga rader skriver det då till mig, hota mig, radera mig ifrån eventuell blogglista!
Kanske kan vi tillsammans väcka liv i den "falnade lågan" som faktiskt råder i bloggvärlden just nu, kanske inte på din blogg men i allmänhet så är inget som det var "förr" på den "gamla goda tiden"! (ler)
Ha en fortsatt fin vecka önskar Oumberlige Peter alla gamla och nya bloggpolare och kanske även några okända som kommer att få dessa rader! Antingen de vill eller ej!
Men skriv inte som ett par sura tanter skrev förra sommaren!
"Jag undanber mig ifrån all reklam ifrån okända bloggare"....så löjligt, någon gång måste ju alla vara okända för varandra, ska jag berätta en hemlighet, jag kände inte en enda av de härliga människor jag bloggar med innan jag började blogga!!!
Som sagt gör vad du vill med dessa rader!
"För bloggen i tiden!"
Kram som sagt ifrån Oumberlige Peter!

oumberligating sa...

Självklart så ska det vara tvåvägskommunikation och se hur fint det nu blev! (ler)
Härliga bilder måste jag säga, verkligen fint. Lite extra gillar jag bilderna på de vita näckrosorna som är en av mina favoritblommor!
Ha det bäst! Kram ifrån Peter!

Anonym sa...

Vilka underbara bilder från en fantasisk plats!

Vi åker varje år med båten från Saltholmen. Helt fantastiskt. Vi brukar åka till Donsö eller Vrångö.
Laxklämmorna påVrångö går inte av förhackor!
Det ligger ett bildspel från Vrångö i min sidokolumn om du vill titta!...

Polargrevinnan sa...

Alltid trevligt att titta på din blogg. Vita näckrosor - vad underbart. Det är inte alla bloggare som har möjlighet att ta sig ut i naturen. Vilken guldgruva med alla fina foton och text så man kan orientera sig.
Ha det så bra!
Kram Viola